AKTUALNOŚCI
KOMENTATORKI
1 listopada – 1 grudnia 2013

KOMENTATORKI

Artystki: Rossella Biscotti, Melanie Bonajo, Gabriela Golder, Nicoline van Harskamp, Ana Hušman, Nadia Kaabi-Linke, Jane Jin Kaisen, Magda M, Tamara Moyzes, Marina Naprushkina, Aleka Polis, Marta Prus

Otwarcie wystawy: 31 października 2013, godz. 18.00
Wystawa trwa do 1 grudnia 2013 
Kuratorki: Anna Walewska, Leonida Kovač
wstęp wolny




Wystawa "Komentatorki" organizowana przez Fundację Katarzyny Kozyry jest poświęcona twórczości współczesnych artystek młodego pokolenia, które w swoich pracach komentują bieżące wydarzenia polityczne, społeczne i artystyczne. Głównym kryterium w wyborze prac było zajęcie przez ich autorki stanowczego stanowiska, prezentacja wniosków i własnych przemyśleń za pomocą sztuki na tematy powszechnie uznawane za nietypowe dla kobiet. Prace te są nieanonimowym, przez co odważnym, komentarzem do konkretnych problemów.

W programie wydarzeń towarzyszących wystawie m.in. nocny pokaz filmów dokumentalnych zrealizowanych przez kobiety, pokazywanych i nagradzanych na Planete+ Doc Film Festival.


23 listopada 2013, godz. 17.00 – 2.00, KINO.LAB

Komentatorki Planete+ Doc Film Festival, nocny seans najlepszych filmów dokumentalnych zrealizowanych przez kobiety, pokazywanych i nagradzanych podczas Planete+ Doc Film Festival. Wydarzenie towarzyszy wystawie organizowanej przez Fundację Katarzyny Kozyry we współpracy m.in. z Against Gravity oraz Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

W programie:
godz.17.00 - "Gwałt na wojnie", Ilse van Velzen, Femke van Velzen, Holandia, 2009, 60 min
godz.18.15 - "Detropia", Heidi Ewing, Rachel Grady, USA, 2012, 90 min
godz.20.00 - "Prywatny wszechświat", Helena Třeštíková, Czechy, 2012, 83 min
godz.21.30 - "Sfabrykowany krajobraz", Jennifer Baichwal, Kanada, 2006, 90 min
godz.23.15 - "Pocałunek Putina", Lise Birk Pedersen, Dania / Rosja, 2012, 85 min
godz.0.50 - "Duchy naszego systemu", Liz Marshall, Kanada / USA, 2013, 93 min


"Gwałt na wojnie", Ilse van Velzen, Femke van Velzen, Holandia, 2009, 60 min

Od 1996 roku to środkowoafrykańskie państwo jest nękane nieustannymi konfliktami. Jednak przemoc zbrojna to tylko jedna strona tej dramatycznej rzeczywistości. Drugą są brutalne gwałty i rozboje na tle seksualnym dokonywane często na kobietach z podbijanych miejscowości, w których stacjonuje armia i rebelianci z licznych organizacji wojskowych. Przemoc seksualna staje się wojenną bronią i strategią. Społeczność dotknięta rozłamem i biedą boryka się z wieloma problemami, a ten wydaje się jednym z bardziej złożonych.


"Detropia", Heidi Ewing, Rachel Grady, USA, 2012, 90 min
Szczęśliwa gwiazda Motown gasła wprawdzie od kilku stuleci, ale nagły upadek trzech wielkich koncernów samochodowych z końca ubiegłej dekady zamienił Detroit w miasto duchów. W tym samym eksplozywnym stylu, w którym powstawało (w latach 30. XX wieku było najprężniej rozwijającym się miastem świata), współczesne Detroit w wyniku recesji i kryzysu spektakularnie zniknęło. W ciągu kilku ostatnich lat liczba ludności spadła tutaj o jedną czwartą, miasto stało się największym w USA skupiskiem pustostanów. Stopa bezrobocia osiągnęła wysokość 30 procent, a budżet załamał się do tego stopnia, że burmistrz był bliski wygaszenia latarni ulicznych dla uzyskania jakichkolwiek oszczędności.


"Prywatny wszechświat", Helena Třeštíková, Czechy, 2012, 83 min
Petr Kettner i Jana Pfefferova pobrali się w 1974 roku i zamieszkali razem z dwiema babciami w niewielkim jednopokojowym mieszkaniu w Pradze. Rok po ślubie na świat przyszedł ich pierwszy syn – Honza. To właśnie skłoniło Petra do rozpoczęcia dokumentacji ich rodzinnego życia i czasów, w których przyszło im funkcjonować. Robił to w formie pisanego i kręconego kamerą dziennika. Film wykorzystuje te nagrania, stając się tym samym próbą „uchwycenia” czasu zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społeczno-politycznym.

 
"Sfabrykowany krajobraz", Jennifer Baichwal, Kanada, 2006, 90 min
Dokumentalna opowieść o pracy i postaci Edwarda Burtynsky'ego - wybitnego kanadyjskiego artysty fotografika, którego obszarem zainteresowań jest ludzka ingerencja w krajobraz na skalę przemysłową. Kamera towarzyszy Burtynsky'emu podczas jego wyprawy do Chin, gdzie przedmiotem jego (i naszego) zainteresowania stają się kopalnie odkrywkowe, kamieniołomy, budowa Tamy 3 Przełomów, wyburzanie miasta przed jego zalaniem, wielkie składowiska odpadów, hałdy przemysłowe. Sfabrykowany krajobraz to filmowy esej - rozważania na temat wpływu człowieka na kształt naszej planety, unikający jednak prostych sądów i jednoznacznych odpowiedzi.

 
"Pocałunek Putina", Lise Birk Pedersen, Dania / Rosja, 2012, 85 min

Masza Drokowa to inteligentna i ambitna 19-latka o poglądach prawicowych - liderka Nasi. Na jednym z letnich obozów pocałowała Putina w policzek i okrzyknięta została mianem "dziewczyny, która pocałowała Putina". Masza nie ukrywa słabości na punkcie rosyjskiego premiera. Pracuje jako dziennikarka, ma własny proputinowski talk show, apartament i samochód. Pewnego dnia spotyka jednak członków liberalnej opozycji, którzy otwarcie krytykują politykę Kremla. Jest wśród nich bloger - Oleg Kashin, który porównuje Nasi z hitlerowską młodzieżówką. Jego zdaniem Nasi to doskonały przykład niebezpiecznego, antydemokratycznego organu, nastawionego na zniszczenie adwersarzy Putina i zepchnięcie ich do roli "wrogów Rosji". Wieczorem, podczas powrotu do domu, Kashin zostaje brutalnie pobity i walczy o życie. Maszy musi podjąć życiową decyzję: czy znaleźć w sobie odwagę do wygłaszania własnych poglądów, czy poddać się całkowicie woli Nasi?


"Duchy naszego systemu", Liz Marshall, Kanada / USA, 2013, 93 min
Film opowiada o Jo-Anne McArthur, fotografce walczącej o prawa zwierząt. Zamiast wysadzać w powietrze laboratoria, od 10 lat dokumentuje ona (nie zawsze zgodnie z prawem) życie zwierząt poddanych władzy człowieka: norek i lisów, zmuszonych do kanibalizmu z powodu ciasnoty w klatkach, krów zabijanych strzałem w głowę, delfinów więzionych w akwariach ku uciesze gawiedzi, cieląt, traktowanych niczym niechciane odpady przemysłu mleczarskiego… Jej pracami interesują się największe amerykańskie magazyny, a ona sama wie, że jedno udane zdjęcie jest w stanie zrobić więcej niż setki demonstracji. Podczas pracy nie skupia się tylko na negatywach – odwiedza miejsca, gdzie trafiają zwierzęta uratowane spod rzeźnickiego noża lub laboratoryjnego skalpela. Stara się zrozumieć motywacje ludzi, których życie wypełnione jest przywracaniem do zdrowia straumatyzowanych i wycieńczonych zwierzaków, bo jest dla niej oczywiste, że zwierzę nie jest rzeczą. 

 

 




Organizator: Fundacja Katarzyny Kozyry



Partnerzy: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Planete+ Doc Film Festival i Against Gravity, Fundacja Feminoteka, Fundacja im. Tomka Byry Ekologia i Sztuka oraz Think Tank Feministyczny, Nome Sp. Z O.O., Czeskie Centrum

 

Mecenas: FILIGRAN TRAEGERSYSTEME GmbH & Co. KG



Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego



Patroni medialni: natemat.pl, Artmix

Patroni medialni CSW: TOK FM, Przekrój, Elle Decoration, Harper’s Bazaar, KMAG, Aktivist, Warsaw Insider, EXKLUSIV, Hiro, Stolica, Label Magazine, artinfo.pl, PURPOSE

  

 





   Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl
Transmisje online
zapewnia
StreamOnline