AKTUALNOŚCI
DUCHY WSPÓLNOTY / PUBLIC SPIRITS

wystawa

22 września 2016 –
15 stycznia 2017

Duchy wspólnoty / Public Spirits

22 września 2016 – 15 stycznia 2017

otwarcie wystawy: 22 września (czwartek) 2016, godz. 19.00

ARTYŚCI / ARTYSTKI:
Chen Szu Han (Tajwan), Teng Chao-Ming (Tajwan), Liu Ho Jang (Tajwan), Hsu Che Ju (Tajwan),Chia-Wei Hsu (Tajwan), Kwan Sheung Chi (Hongkong), Chen-Yu Mao (Chiny), Zhou Tao (Chiny), Art Labor (Wietnam), Dinh Q. Lê (Wietnam), UuDam Tran Nguyen (Wietnam), Charles Lim (Singapur), Ho Rui An (Singapur), Agung Kurniawan (Indonezja), lifepatch (Indonezja), Vuth Lyno (Kambodża), Vandy Rattana (Kambodża), Sutthirat Supaparinya (Tajlandia), Orawan Arunrak (Tajlandia), Maung Day (Myanmar/Birma), Jen Liu (USA)


Kuratorka: Meiya Cheng
Asystenci kuratorki: Karolina Marcinkowska, Po Shun Chuang
Koordynacja: Aleksandra Knychalska, Joanna Manecka

Wystawa Duchy wspólnoty / Public Spirits to wgląd w artystyczną odpowiedź na doświadczenie globalizacji w regionach, które są dziś areną ścierania się różnorodnych, czasem skonfliktowanych tradycji, sprzecznych geopolitycznych interesów oraz niepewnej demokratyzacji autorytarnych reżimów. To opowieści o działaniach różnorodnych społeczności, które mogą stanowić uzupełnienie lub kontrpropozycje dla historii wspólnot i państw narodowych.

Artyści z Azji Południowo-Wschodniej, Chin kontynentalnych i Tajwanu, wykorzystują siły poetyckich wizji lub politycznego zaangażowania, pracę pamięci i działania grupowe, by wywoływać duchy wspólnot utraconych (np. w wyniku procesów modernizacji) lub tych, które jeszcze nie nadeszły. Oddają głos grupom pomijanym w narracjach politycznych czy historycznych. Często są to wspólnoty oparte na autentycznych więzach, wspólnych doświadczeniach czy historii. Nawet jeśli efemeryczne – jak grupa skuterów tworząca wspólną choreografię na ruchliwej ulicy lub wspólnota wyłoniona z inspiracji metaforą rosy – stanowią one alternatywę dla dominujących sił geopolitycznych i ekonomicznych.

Kontekst polityczny, ekonomiczny i społeczny w tym regionie Azji jest punktem wyjścia do rozważań o funkcji sztuki współczesnej w zglobalizowanym świecie. W programie Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski stanowi on kolejną ― po wystawach KURZ / DUST / غبار  oraz El Hadji Sy. Na początku myślałem, że tańczę ― prezentację niezachodniej perspektywy w sztuce globalnej.

Wystawa Duchy wspólnoty / Public Spirits to efekt projektu badawczego tajwańskiej kuratorki Meii Cheng, dotyczącego działań artystycznych na rzecz społeczności i wspólnot z krajów Azji Południowo-Wschodniej, Chin kontynentalnych i Tajwanu.

***

Artyści zaproszeni do udziału w wystawie proponują krytyczną rewizję historii i tradycji kulturowych swoich krajów. Demaskują mechanizmy władzy, przyglądają się często marginalizowanym narracjom mniejszości, zwracają się ku wspólnotom nieformalnym. Ukazują niezwykle zróżnicowane podłoże polityczne i uwarunkowania społeczne współczesnej rzeczywistości krajów Azji Południowo-Wschodniej – Tajlandia jest obecnie monarchią rządzoną de facto przez juntę wojskową, natomiast Wietnam i Kambodża nadal zmagają się ze swoją komunistyczną przeszłością i autorytarnym dyskursem historycznym. Singapur to miasto-państwo, które świętuje obecnie pięćdziesiąt lat niepodległości; z biednej wioski rybackiej stało się, mimo braku bogactw naturalnych, jednym z najbogatszych państw świata o demokratycznych rządach i dalekowzrocznej polityce.

Znaczna kontrola społeczna ludności i presja polityczna w życiu publicznym sprawiają, że kwestie związane z wolnością słowa i religii oraz z wykluczeniem społecznym często nie dochodzą do głosu. Zróżnicowanie majątkowe ludności i przepaść między tradycyjnym stylem życia a wielkomiejską rzeczywistością są ogromne. Otwarta debata publiczna, wypracowanie jednolitej wizji przyszłości oraz rewizja dominujących narracji historycznych okazują się bardzo trudne, wręcz niemożliwe. Procesy modernizacji w wielu krajach Azji oparte były na rządach sankcjonujących podziały etniczne, rasowe, językowe i religijne. Stały się one niejednokrotnie podstawą do wykluczenia czy wysiedlania niektórych grup lub wręcz stosowania systematycznej i zinstytucjonalizowanej przemocy (np. krwawe rządy Czerwonych Khmerów w Kambodży). Powstanie i upadek wojskowych reżimów autorytarnych i monarchii na Tajwanie, w Malezji, w Indonezji i w Tajlandii są jednym z tematów poruszanych na wystawie.

Instalacje i prace wideo Vandy Rattana i Vutha Lyno z Kambodży oraz tajskiej artystki Sutthiraty Supaparinyi ukazują wpływ rządów opartych na przemocy i działalność aparatów władzy narodowej z punktu widzenia jednostki i grup nieformalnych. Interdyscyplinarne projekty podejmowane przez kolektywy artystyczne Art Labor z Ho Chi Minh (Wietnam) i lifepatch z Yogyakarty (Indonezja) oparte są na długofalowych badaniach społecznych prowadzonych wśród wspólnot lokalnych. Współpraca z ludnością i wspólne podejmowanie działań opierają się tu przede wszystkim na relacjach osobistych i zmierzają do stworzenia sieci kontaktów oraz alternatywnych struktur władzy. Dzięki takim kolektywom struktury narodowe, w których obywatele nie zawsze dopuszczani są do sfery polityki, ustępują społeczeństwu politycznemu, działającemu w ramach oddolnie tworzonych wspólnot.
 

Meiya Cheng (ur. 1975) jest niezależną kuratorką, mieszka i pracuje w Tajpej. Była kuratorką wystaw: Augmenting the World (6th Taipei Digital Art Festival, sekcja międzynarodowa, 2011), Trading Futures (z Pauline Yao, TCAC, 2012), 6th Queens International (z HitomiIwasaki, QueensMuseum, Nowy Jork, 2013), The Great Ephemeral (z zespołem New Museum, Nowy Jork, 2015). Od 2009 roku brała udział w tworzeniu Centrum Sztuki Współczesnej w Tajpej, była przewodniczącą Stowarzyszenia Centrum Sztuki Współczesnej w Tajpej (2012–2014). Cheng interesuje się powstawaniem oddolnych sieci i niezależnych wspólnot w świecie sztuki. Praca zespołowa jest dla niej formułą przewodnią, nieustannie poddawaną analizie, alternatywą wobec instytucjonalnych sposobów produkcji sztuki.

Tekst kuratorski Meii Cheng do pobrania


Program wydarzeń towarzyszących

Integralną częścią wystawy jest także program specjalnych pokazów filmowych.

Przewodnik po wystawie do pobrania



W organizacji wystawy uczestniczą wolontariuszki: Barbara Gryka, Marta Jackowska, Zuzanna Korszeń i Magdalena Sobolska.


Honorowy patronat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego 

Sponsorzy wystawy: National Culture and Arts Foundation, RC Cultural and Arts Foundation i Department of Culture Affairs, Taipei City Government

   

Partnerzy wystawy: Festiwal Filmowy Pięć Smaków, Guerilla Workstation


Patroni medialni wystawy: Krytyka Polityczna, Tygodnik Powszechny

 

Partner CSW: Hotel Regent

 

Patroni medialni CSW: Program 2 Polskiego Radia, Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl Warszawa, Gazeta Co Jest Grane, ELLE, Elle Decoration, Esquire Polska, Aktivist, artinfo.pl, Stolica





   Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl
Transmisje online
zapewnia
StreamOnline