AKTUALNOŚCI
COŚ TU SIĘ ŚWIECI


NOC MUZEÓW
14 maja 2016

13. Noc Muzeów 2016
COŚ SIĘ TU ŚWIECI

oprowadzania, warsztaty, spacer świetlny, pokazy filmowe i więcej…
W dniu 14 maja galerie CSW są czynne 12:00-18:00 i 19:00-1:00.


14 maja 2016, g. 19:00-1:00

wstęp wolny, na seanse w KINO.LAB darmowe wejściówki do odebrania w informacji CSW
Ostatni zwiedzający będą wpuszczani na 30 minut przed zamknięciem galerii.


Program w CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2:

19.30 Poszukiwanie ukrytych kolorów – oprowadzanie po wystawie Angeliki Markul To, co stracone, jest na początku

21.00 Oprowadzanie po wystawie Kuby Bąkowskiego The Return of the Giant Hogweed King / VILLA STRAYLIGHT III

Oprowadzanie po wystawach: Beata Bartosewicz

23.00 Zamkowe historie ukryte – spacer świetlny wokół Zamku Ujazdowskiego z przewodnikiem miejskim Arkadiuszem Żołnierczykiem

Przez całą noc 19.00 – 1.00:
– wstęp wolny na wystawy 
KINO.LAB: Filmy z kolekcji CSW, seans co godzinę
– kiermasz wydawnictw CSW w księgarni ART BOOKSTORE


Studio MDM, ul. Marszałkowska 9/15
19.00 do rana – INFINITE SPIN, wystawa/performance, Ben Van den Berghe & Edi Danartono
15 minut spacerem od CSW

 

NOC MUZEÓW w KINO.LAB. Wybór filmów z kolekcji CSW

Wstęp wolny, darmowy bilet do odebrania w informacji CSW.
Projekcje o pełnych godzinach, pierwsza o 19.00, ostatnia o północy.

Z okazji Nocy Muzeów zaprezentujemy wybór filmów z kolekcji CSW. Będzie to jedna z pierwszych prób spojrzenia pod kątem filmowym na ogromną, budowaną od 1990 roku, liczącą setki dzieł, w dużej mierze obrazów, rzeźb i instalacji kolekcję sztuki współczesnej.

Z kilkudziesięciu prac wideo i filmów wybraliśmy pięć, w dość bezpośredni sposób odnoszących się do kina, jego historii oraz klisz i konwencji gatunkowych, które artyści czerpią wprost ze języka filmu. Można przy tym zaobserwować jak w ostatnich latach polscy twórcy sztuk wizualnych czerpali z form filmowych - uwagę zwraca fascynacja siłą kina przy jednoczesnej prostocie nawiązań. Znajdziemy tu odniesienia do kina niemego, pionierskich dokonań kinetografii czy Science Fiction. Artyści traktują film dość instrumentalnie – to tylko jedno z wielu mediów wypowiedzi. Ten dystans jest czymś, czego wielu filmowców mogłoby się od nich uczyć. Drugą cechą charakterystyczną jest zdecydowanie dokumentalny charakter większości prezentowanych prac. Działania na styku dokumentu, filmu i konceptu jest obecnie jedną z najbardziej obiecujących strategii, która otwiera możliwości na wszystkich tych polach.

Program

Karolina Breguła, Wyjście / Leaving, 2013, 2’
W tym niepozornym, dwuminutowym filmie pracuje naraz wiele poważnych tematów. Bezpośrednio nawiązuje on do pierwszego pokazanego filmu Wyjście robotników z fabryki Lumiere w Lyonie braci Lumière, który był zarazem pierwszym filmem dokumentalnym oraz pierwszym, którego tematem była ludzka praca. Wyjście Breguły to zatem w pewnym sensie remake pionierskiego ruchomego obrazu. Film ten stanowi także zapis swego rodzaju akcji performatywnej z udziałem pracowników CSW i stanowi jedną z niewielu prac w którym poruszona i sproblematyzowana zostaje kwestia pracy w instytucji kultury i „robotników sztuki” – ludzi odpowiedzialnych za jej codzienne funkcjonowanie.

Maks Cieślak, Dr Fauścik / The Story of Doctor Faustus, the Tiny, 2009, 17’
Nawiązująca do estetyki kina niemego i sprytnie wykorzystująca muzykę oraz liczne nawiązania filmowe, oparta na micie faustycznym, satyra na świat sztuki. Bardzo zabawna.

Józef Robakowski, Idę, 1973, 3’
Film ten stanowi punkt odniesienia dla innych prezentowanych w tym wyborze. Robakowski to jeden z nielicznych filmowców z kolekcji CSW. Film I jest klasycznym już przykładem zapisu biomechanicznego – cały film to jedno ujęcie, w którym mechaniczny rytm próbuje stawić czoła materialności ciała.

Jarosław Kozakiewicz, R/ewolucja, 2011, 8’
Na film Kozakiewicza można spojrzeć pod kątem gier konwencji i gatunków. Jest filmem found-footage, który zaczyna się jak przyrodniczy dokument, by przejść w mocną wypowiedź na temat ekologii w duchu Science Fiction. Wizja człowieka, czerpiącego energię do życia ze słońca daje nadzieję. Może jest to całkiem realne?

Hubert Czerepok, Sięgnąć gwiazd, 2011, 25’
Dokument, który wygląda na mockument (czyli film udający dokumentalny), a opowiada prawdziwą, ale zapominaną historię polskiego programu kosmicznego , który mimo sukcesów został zamknięty w latach 60. XX w.

Koordynacja: Joanna Tabaka
Wybór filmów: Michał Matuszewski, kurator KINO.LAB
Koordynacja: Justyna Kociszewska

Wolontariusze wspierający nas w czasie wydarzenia: Teresa Bysiec, Katarzyna Ciesielska, Aleksandra Czajkowska, Aleksandra Piotrowska, Marianna Przybylska, Klaudia Szeler, Filip Wesołowski

 


Partnerzy: Art Bistro Instalacje, ART BOOKSTORE

Patroni medialni CSW: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl Warszawa, Gazeta Co Jest Grane, TOK FM, ELLE, ELLE DECORATION, Esquire Polska, Aktivist, artinfo.pl, Stolica

 





   Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl
Transmisje online
zapewnia
StreamOnline